Kursant w trakcie egzaminu praktycznego na prawo jazdy kat. B na placu manewrowym ma do wykonania kilka zadań. Jednym z pierwszych, o którym będzie mowa w tym artykule, jest sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za przygotowanie do jazdy i za jej bezpieczeństwo. Należy zaprezentować sprawdzenie wylosowanych zagadnień (jednego płynu i jednego typu świateł) z określonej listy.
W przypadku Kia Rio wykonanie tego zadania może sprawić pewne trudności zwłaszcza jeśli osoba podchodzi do egzaminu po raz pierwszy i znajduje się pod wpływem stresu. Jak wspomniałem, czynności te należą do jednych z pierwszych na tym egzaminie, dlatego stres jest jeszcze większy. Z tego powodu warto się do tego zadania doskonale przygotować, żeby poszło możliwie gładko i bez zakłóceń. To jest szczególnie ważne dlatego, że dodaje kursantowi pewności siebie koniecznej do prawidłowego wykonania znacznie trudniejszych zadań. Zdarzać się może, że jeśli osoba egzaminowana z trudem poradzi sobie z tym zadaniem, przy następnych będzie jeszcze bardziej zestresowana a w związku z tym szanse na zdanie maleją.
Obsługa techniczna pod maską komory silnika Kia Rio
Rozmieszczenie elementów pod pokrywą silnika nie rożni się wiele od większości pojazdów tej klasy. Nie powinno tutaj nikogo nic zaskoczyć, zwłaszcza że jest to ćwiczone w trakcie kursu na prawo jazdy. Temat ten powinien być omówiony przez instruktora możliwie prosto. Warto aby kursant na zajęciach praktycznych sam omówił wszystkie elementy o które może zostać zapytany na egzaminie. Chodzi o wykonanie symulacji sytuacji egzaminacyjnej. Dobry instruktor będzie wiedział jak to zrobić.
Praktyczne rady:
Żeby otworzyć pokrywę silnika należy po jej odblokowaniu (pociągniecie dźwigni, która znajduje się wewnątrz pojazdu pod kierownicą - patrz poniższe grafiki), wsunąć rękę pod maskę po prawej stronie od logo Kia i przesunąć wystającą dźwignię w lewo
Podpórka pokrywy silnika jest po lewej stronie i jest przymocowana do pokrywy – upewnij się, że została prawidłowo przytwierdzona.
Zbiornik płynu hamulcowego. Pamiętaj by powiedzieć jaki ma być prawidłowy poziom tego płynu. Prawidłowa odpowiedź: „poziom musi zawierać się miedzy wskaźnikami minimum a maksimum”. Wskaźniki najlepiej wskazać.
Poziom oleju w silniku. Bada się go przy użyciu bagnetu/miarki (patrz grafika). Egzaminator może zapytać kiedy można ten pomiar wykonać? Gdy silnik jest chłodny i tylko gdy pojazd stał na równej powierzchni minimum 5 minut (niektórzy zalecają 10). Praktycznie, żeby wynik był w 100% miarodajny, najlepiej mierzyć poziom po kilku godzinach (np. po postoju w nocy).
Jeśli poziom oleju jest niewystarczający należy niezwłocznie płyn ten uzupełnić inaczej silnik może się uszkodzić (potocznie: „zatrzeć”). Należy wlewać olej tego samego rodzaju. Producent oleju może być zmieniany.
Zbiornik wyrównawczy cieczy chłodzącej. Tutaj również warto zwrócić uwagę na rodzaj płynu. Dla bezpieczeństwa najlepiej poradzić się w autoryzowanym serwisie lub u zaufanego mechanika. Sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego w Kia Rio z silnikiem diesla nie stanowi problemu (w benzynowym zbiornik jest w innym miejscu i jest słabo widoczny), gdyż zbiornik jest widoczny a oznakowania F (full) i L (low) są w widocznym miejscu. Jeśli słońce utrudnia odczyt, można lekko potrząsnąć zbiornikiem lub poruszać całym pojazdem. Wtedy zauważymy poruszającą się w zbiorniku ciecz.
Podobnie jak z płynem hamulcowym i w tym przypadku trzeba zaznaczyć, że poziom musi zawierać się miedzy wskaźnikami minimum a maksimum. Może to oczywiste, ale Twoim zadaniem jest udowodnić egzaminatorowi, że wiesz nawet to co oczywiste (niech widzi).
Płyn do spryskiwaczy. Zbiornik z tym płynem również jest dobrze widoczny, nie ma na nim jednak wartości minimalnej. Warto nie czekać aż płyn się skończy. Jeśli w zbiorniku nie widać już płynu i nawet mimo tego, że płyn jeszcze wydobywa się z dysz, zaleca się dolać jak najszybciej i najlepiej wypełnić cały zbiornik.
Jeśli chodzi o to jakie płyny wlewać, tu ważne różnice między zimowym a letnim, zachęcamy do przeczytania artykułu z naszego bloga o tym jak dbać o szyby w samochodzie
Sygnał dźwiękowy jest również zaliczany do elementów pod maską silnika, mimo, że jego wywołanie następuje przez naciśnięcie elementów w kabinie pojazdu (patrz grafika poniżej)
Podstawowe elementy wewnątrz pojazdu
Tutaj w zasadzie wszystko jest jasne. Grafika dokładnie obrazuje rozmieszczenie wszystkich elementów, o które może zapytać egzaminator.
Praktyczne rady:
Ustawianie lusterek bocznych jest bardzo wygodne. Mechanizm do elektrycznego sterowania ustawienia znajduje się po lewej stronie na drzwiach, obok przycisków sterujących elektrycznie otwierane szyby.
Ustawianie pozycji fotela kierowcy. To akurat ważne jest jeśli chodzi o inne zadanie tzn. prawidłowe przygotowanie do jazdy. Dźwignie, które do tego służą znajdują się po lewej stronie fotela kierowcy. Fotel ten można ustawiać w trzech płaszczyznach: pionowa, pozioma (dźwignia poprzeczna pod fotelem kierowcy, standardowo jak w większości aut tej klasy) oraz kąt nachylenia oparcia. Wersje z wyższym standardem wyposażenia mają dodatkowo bardzo wygodny podłokietnik, znajdujący się pomiędzy fotelami z przodu.
Otwieranie pokrywy komory silnika. Żeby to zrobić należy zwolnić dźwignię, która jak widać na grafice jest po lewej stronie mniej więcej na wysokości kolan. Dźwignię tą należy pociągać łagodnie i z wyczuciem, bo jej szarpanie wcześniej czy później kończy się naciągnięciem lub nawet zerwaniem linki.
Dźwignia do otwierania wlewu do paliwa znajduje się standardowo na podłodze po lewej stronie kierowcy. Jest oznakowana stosowną ikonką.
Skrzynia biegów. Warto wspomnieć, że skrzynia jest sześciobiegowa a bieg wsteczny wrzuca się przez dźwignięcie przycisku i przesunięcie lewarka w pozycję biegu pierwszego. W trakcie szkolenia trzeba to poćwiczyć – do tego jednak konieczny jest pojazd dokładnie taki jak na egzaminie. Warto przed wyborem szkoły jazdy zapytać czy dokładnie taki pojazd będzie do dyspozycji kursantów, ponieważ jak się okazuje nie wszystkie szkoły taki posiadają. Informacja ta pochodzi od kursantów, którzy przechodzą do naszej szkoły z innych szkół jeszcze przed pierwszym egzaminem państwowym oraz tych, którzy już są po kilku próbach i zapisują się na zajęcia doszkalające z zakresu bezpośredniego przygotowania do egzaminu.
Życzę wszystkim sukcesu na egzaminie. Pamiętajcie, żeby kontrolować stres, bo jego akurat uniknąć się nie da. Da sie jednak zrobić tak aby pracował na własną korzyść. O tym również będę pisał na tym blogu. Zapytacie jeszcze co z oświetleniem pojazdu? Spokojnie, nie zapomnialem o tym. To zostanie omówione w odrębnym artykule. Temat jest wbrew pozorom obszerny i wykarcza już poza ramy tego artykułu. Postanowiłem również, że napiszę artykuł o dodatkowych elementach wyposażenia, które znacząco wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Do tego również będzie odrębny artykuł. Szykuje się sporo gorących tematów. Sam nie mogę się doczekać.
Autor artykułu: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Autor zdjęć i grafiki: Marek Kasprzyk | Profil na Facebooku
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków