Plan artykułu:
1. Skąd takie oburzenie?
2. Predyspozycje do prowadzenia pojazdów.
3. Coraz więcej kobiet ma prawo jazdy.
4. Kto jest bardziej bezpieczny kobieta czy mężczyzna?
5. Style jazdy.
6. Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez kobiety i mężczyzn.
7. Błędy jakie zarzuca się obu płciom.
8. Co w prowadzeniu auta przez kobiety przeszkadza mężczyznom?
9. Co w prowadzeniu auta przez mężczyzn przeszkadza kobietom?
10. Na co najczęściej narzekają kobiety i mężczyźni, poza płcią przeciwną?
11. Podsumowanie.
1. Skąd takie oburzenie?
Kobiety nie potrafią prowadzić. To twierdzenie błyskawicznie wywołuje oburzenie i słusznie. Po pierwsze dlatego, że jest zwykłym uogólnieniem. Po drugie jest bezpośrednią krytyką i po trzecie pokazuje słabość jednej dużej grupy wobec drugiej o podobnej wielkości. Twierdzenie takie trzeba byłoby udowodnić. Tego jeszcze nikt nie zrobił stąd tak wielki opór uciskanej grupy.
Mitów na ten temat jest mnóstwo a wniosek z nich wypływający jeden: kobieta nie potrafi prowadzić auta i najlepiej jakby w ogóle tego nie robiła. Taka wartość utarła się już w świadomości polskiego społeczeństwa i do dzisiaj jest aktualna. Ostatnie kilka lat pokazuje pewien nowy trend myślowy.
Jak z tym tak naprawdę jest? Na pewno nie można powiedzieć, że wszystkie kobiety prowadzą samochód źle. W takim razie jaki procent kobiet sobie z tym nie radzi? Tak kiepska reputacja nie bierze się przecież znikąd. Odpowiedź jest całkiem prosta: nie wiadomo, ponieważ nikt tego sensownie nie zbadał. Kto i na jakiej podstawie stwierdził, że minimum 60% mężczyzn jeździ samochodem dobrze? Nikt, bo tak naprawdę ciężko jest wykonać badanie, które dałoby na tyle miarodajny wynik, aby uznać to za regułę.
2. Predyspozycje do prowadzenia pojazdów.
Jest jednak coś co można powiedzieć na temat predyspozycji do prowadzenia pojazdu zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Przedstawiciele obu płci mogą prowadzić pojazd mechaniczny. Nikt temu nie zaprzeczy. To lekarz przeprowadzając badanie lekarskie orzeka o istnieniu przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów. To on ocenia stan psycho-fizyczny kandydata na kierowcę. Warunkiem jest rzetelność w wykonywaniu tego typu badań a to temat na odrębny artykuł.
Zarówno kobieta jak i mężczyzna mogą zostać świetnym kierowcą. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. W staraniu się o prawo jazdy nie chodzi o to by stać się geniuszem czy ekspertem w sprawie prowadzenia pojazdu. Chodzi o to by bez żadnych lęków wsiadać za kierownicę i prowadzić go z punktu A do punktu B bez uszczerbku na zdrowiu własnym, innych uczestników ruchu drogowego oraz samochodu. Jeśli ktoś chce zostać kierowcą zawodowym przechodzi dodatkowe testy (np. psychotesty), kursy i zdaje specjalistyczne egzaminy. Aby być po prostu kierowcą „zwykłego” pojazdu trzeba zdobyć prawo jazdy kategorii B. A procedura wbrew pozorom nie jest tak skomplikowana.
3. Coraz więcej kobiet ma prawo jazdy.
Jak się okazuje prawo jazdy kategorii B z roku na rok zdobywa coraz więcej kobiet. Statystyki wskazują, ze już ponad 20 milionów Polaków posiada prawo jazdy z czego 44% to kobiety. Prawo jazdy kategorii B znajduje się w rękach 17,6 miliona Polaków w tym aż 40% kobiet.
4. Kto jest bardziej bezpieczny kobieta czy mężczyzna?
Wypadki w Polsce w 2013r. | ||
| Kobieta | Mężczyzna |
Wypadki | 6293 | 21753 |
Ofiary śmiertelne | 252 | 1992 |
Udział ofiar śmiertelnych przypadająca na wypadek | Ofiara śmiertelna w co 25 wypadku | Ofiara śmiertelna w co 11 wypadku |
Powyższe dane wyraźnie wskazują, że kobiety jeżdżą po prostu bezpieczniej. Nawet jak spowodują wypadek to prawdopodobieństwo ofiar śmiertelnych jest znacznie niższe niż w przypadku mężczyzn. Dowodzi to choćby temu, że mężczyźni często nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i w związku z tym, gdy powodują wypadek, to prawdopodobieństwo zabicia kogoś jest wysokie.
5. Style jazdy.
Badania przeprowadzane przez różne organizacje w Europie czy USA wykazują, że kobiety mają zupełnie inny styl prowadzenia pojazdu. Gdyby się temu przyjrzeć z bliska na polskich drogach, to można by ten wyniki potwierdzić. Kobiety prowadzą pojazd ostrożniej, bardziej zachowawczo, przez co wolniej, ale niestety nie tak pewnie jak mężczyźni. Mężczyźni natomiast czują się za kierownicą bardzo pewnie, można powiedzieć zbyt pewnie. Często prowadzą pojazd agresywnie, szybko i niestety niekulturalnie. Kobiety są znacznie bardziej skłonne do uprzejmości na drodze. Podczas gdy mężczyźni często nie potrafią zachować nerwów na wodzy, a przejawia się to w postaci „żywych gestykulacji”, agresji słownej i nieprzyjaznych manewrów samochodem (takich rzekomo pouczających).
6. Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez kobiety i mężczyzn.
Kobiety:
1. Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu
2. Nadmierna prędkość
3. Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego
Mężczyźni:
1. Nadmierna prędkość
2. Wymuszenie pierwszeństwa
3. Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego
7. Błędy jakie zarzuca się obu płciom.
Kobiety:
1. Zbyt wolna jazda na pograniczu tamowania ruchu.
2. Późne sygnalizowanie chęci zmiany pasa ruchu lub skrętu i “celebrowanie” manewrów.
3. Potrzebę zaparkowania za wszelką cenę, tam gdzie miejsca są trudno dostępne, przy zwykle słabej orientacji przestrzennej.
4. Brak szerszego oglądu, gdy trzeba wpuścić innego kierowcę, aby np. rozładować korek.
Mężczyźni:
1. Zbyt szybka jazda na granicy ryzyka.
2. Dużo agresji zarówno w sposobie prowadzenia pojazdu jak i podejściu do innych użytkowników dróg.
3. Tendencje do pouczana innych kierowców, często bezpodstawne.
8. Co w prowadzeniu auta przez kobiety przeszkadza mężczyznom?
1. “Mozolna” jazda.
2. Słabe umiejętności parkowania – co często tamuje ruch.
3. Niepewne prowadzenie pojazdu, co utrudnia przewidywanie, spowalnia ruch i prowokuje np. do wyprzedzania.
9. Co w prowadzeniu auta przez mężczyzn przeszkadza kobietom?
1. Bycie pośpieszanym przez innych kierowców.
2. Mruganie światłami i nieuzasadnione trąbienie.
3. Bliskie podjeżdżanie z tyłu pojazdu.
10. Na co najczęściej narzekają kobiety i mężczyźni, poza płcią przeciwną?
Kobiety:
1. Innych kierowców (ogólnie).
2. Powszechnie panujący brak kultury kierowców.
Mężczyźni:
1. Warunki atmosferyczne.
2. Słaby stan nawierzchni dróg.
3. Pieszych.
11. Czy szkoła jazdy ma jakiekolwiek szanse wpłynąć na zmiany w tej kwestii?
Szkoła jazdy może uświadamiać kobietom, że są w stanie prowadzić pojazd dobrze i bezpiecznie i że negatywne opinie jakie krążą wokół kobiet kierowców to mity. Mężczyznom z kolei trzeba wyjaśniać najlepiej na przykładach, że kobiety prowadzą pojazd w innym stylu i nie znaczy, że jest on gorszy. Jeśli szkoły jazdy na indywidualnych zajęciach praktycznych na kursie na prawo jazdy wykonają swoje zadanie prawidłowo, będzie można liczyć na cień szans na poprawę i powolną ale konsekwentną zmianę nastawienia i mentalności polskich kierowców.
12. Podsumowanie
Porównywanie jakości prowadzenia pojazdów mechanicznych przez kobiety i mężczyzn wydaje się być skomplikowane. Można przeprowadzać badania nad predyspozycją obu płci do prowadzenia pojazdów. Można publikować prace naukowe na temat np. orientacji przestrzennej, rozpoznawania kierunków, pracy mózgu czy inteligencji emocjonalnej kierowców obu płci. Można formułować tezy a nawet pewne reguły. Jednak dopuszczanie do generalizacji, że np. kobiety nie potrafią prowadzić albo że mężczyźni świetnie prowadzą jest wg mnie bezpodstawne.
Ponadto wciąż niejasna jest definicja złego i dobrego kierowcy. Jak widać kobiety i mężczyźni zwracają uwagę na inne aspekty w prawidłowym prowadzaniu pojazdu. Nie sądzę aby miało dojść do pełnego porozumienia w tej kwestii. Jedynym rozsądnym i dojrzałym podejściem byłoby zaakceptowanie różnic w podejściu do jazdy samochodem. A to mogłoby utorować ścieżkę do wzajemnego szacunku i przede wszystkim wzrostu spokoju i bezpieczeństwa na naszych drogach.
Autor wpisu i grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Więcej o autorze: link dostepny wkrótce >
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków