Plan
- Wstęp
- Personalizacja ustawień
- Elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy i komfort parkowania
- Typowe funkcje zwiększające komfort podróży
- Podsumowanie
Wstęp
Wyciągnij ze swojego auta tyle ile się da. Korzystaj ze wszystkich funkcji jakie Ci oferuje. Zwiększ komfort prowadzenia i podróży swoim pasażerom. Zwiększaj bezpieczeństwo dzięki systemom, które w obecnych czasach każdy pojazd musi mieć. Warto wiedzieć co kryje się w twoim samochodzie, abyś miał świadomość z czego korzystasz oraz żebyś nie marnował potencjału swojego auta. Ci, którzy zamierzają właśnie kupić pojazd warto, aby upewnili się czy będzie ono posiadać tak ważne funkcje (polecam zrobić listę pytań przed spotkaniem ze sprzedawcą). Jeśli już jesteś kierowcą to być może coś już na ten temat wiesz. Jeśli jeszcze nie to warto się z tym zapoznać już na etapie szkolenia. Na egzaminie na prawo jazdy możesz dodatkowo zabłyszczeć pokazując dodatkową wiedzę na temat korzystania z pojazdu w sposób zwiększający bezpieczeństwo.
Personalizacja ustawień w samochodzie
- Ustawianie wysokości świateł zewnętrznych przednich – zależnie od obciążenia pojazdu (np. trzema pasażerami z tyłu) należy prawidłowo ustawić strumień światła aby nie oślepiać kierowców jadących z naprzeciwka a jednocześnie samemu dobrze widzieć. Początkujący kierowcy mogą o tym zapominać. Już w większości samochodów możliwość takich ustawień jest w standardowym wyposażeniu. Skąd wiedzieć czy oślepiasz innych kierowców? Nie martw się, dadzą Ci znać :)
- Elektryczne otwieranie szyb przednich i tylnych – ważne nie tylko z punktu widzenia komfortu ale również bezpieczeństwa. Otwieranie okna korbką absorbuje więcej uwagi. Otwieranie szyb pasażerów jest bardzo utrudnione a z pewnością niebezpieczne, gdy chce się to zrobić w trakcie prowadzenia - surowo odradzam
- Elektrycznie ustawiane lusterka – to jest przydatne gdy z pojazdu korzysta więcej niż jedna osoba i za każdym razem musisz ustawiać lusterka. Szczególnie uciążliwe jest ustawianie lusterka z prawej strony gdy musisz nachylać się w jego stronę by wrócić do pozycji siedzącej aby sprawdzić czy ustawienie jest dobre. Zajmuje to węcej czasu i niestety ostatecznie wpływa na niedokładne ustawienie lusterka
- Dwupłaszczyznowe ustawianie kierownicy – bardzo przydatna funkcja. Można ustawić kierownicę nie tylko w płaszczyźnie góra-dół ale także przód-tył. Możliwość najbardziej spersonalizowanych ustawień pozycji za kierownicą znacząco zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Pamiętaj, że ustawiając kierownicę musisz również w tym samym czasie ustawić pozycję fotela - te dwa ustawienia muszą ze sobą współgrać
- Ustawianie natężenia podświetlenia elementów elektronicznych na desce rozdzielczej – to ustawienie jest ważne szczególnie wieczorem. Zbyt mocne podświetlenie może powodować zmęczenie wzroku lub nawet oślepiać. To również element pomijany przez niedoświadczonych kierowców. Tego ustawienia można już dokonać w każdym nowoczesnym pojeździe. Korzystaj z tego. Zwykle wykonuje siè to po prostu przyciskając odpowiedni przycisk
- Trójpłaszczyznowe ustawianie pozycji fotela kierowcy – regulacja siedziska przód-tył i góra-dół oraz regulacja oparcia przód-tył. Jak się okazuje jeszcze nie w każdym nowoczesnym pojeździe te trzy opcje regulacji są standardem. Jest to jednak bardzo ważne. Jak ewentualnie można obejść się bez dwupłaszczyznowej regulacji pozycji kierownicy, tak bez tej możliwości ciężko będzie każdemu użytkownikowi pojazdu ustawić najlepsza dla siebie pozycję do kierowania
Elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo jazdy i komfort parkowania
- Czujniki parkowania – dźwięk uaktywniający się w trakcie cofania przy zbliżaniu się do przeszkody dla niektórych może być irytujący a sam system zbyteczny. W trakcie szkolenia zalecane jest wyłączenie tego systemu. W początkowym etapie kursu można go włączyć, ale tylko na czas nauki wyczuwania wymiarów pojazdu. Nie wolno jednak kursantów do tego przyzwyczajać, ponieważ na egzaminie nie będą z tego korzystać. Funkcja jest dostępna zazwyczaj w wyższym standardzie wyposażenia pojazdów
- Kamera cofania – to element wyposażenia, który rzadko kiedy znajduje się w standardowym wyposażeniu pojazdu dlatego trzeba dodatkowo dopłacać. Ma on mnóstwo zalet, ale nie jest pozbawiony i wad. Zalety to przede wszystkim spora wygoda przy wykonywaniu manewrów długimi pojazdami (np. typu combi czy sedan) oraz pojazdami o ograniczonej widoczności z tyłu (np. przez małą tynaą szybę i/lub w pojazdach typu hatchback podniesiony tył) oraz o długich wymiara. Wada jest z pewnoscia przyzywczajenie sie do tej wygody i z czasem bedziesz wychodzic z wparwy w parkowaniu bez tej pomocy. Podobnie ma sie sprawa z czujniami parkowania. Problem ten może się pojawić gdy bedziesz przesiadal sie na inny pojazd (np. w pracy). Zatem staraj się trzymać formę i od czasu do czasu wyłączać te funkcje
- ESC (Electronic Stability Control) włącznik / wyłącznik elektronicznej kontroli trakcji, zwany również ESP (Electronic Stability Program) – system ten jest coraz częściej instalowany w pojazdach nawet z podstawowym wyposażeniem. Uruchamia się w momencie wykrycia poślizgu całego samochodu, czyli gdy pojazd jedzie nie tak, jak wynika to z jego toru jazdy i zamiarów kierowcy. Gdy czujniki ustalą, że samochód jedzie niewłaściwie i może wpaść w poślizg, jedno lub więcej kół samochodu zostają odpowiednio przyhamowane, a program sterujący pracą silnika odcina dopływ paliwa. Przyhamowanie kół ma na celu nie tylko zmniejszenie prędkości, ale także ustabilizowanie pojazdu tak, by kierowca mógł nad nim bezinwazyjnie odzyskać pełną kontrolę
- ABS (anti-lock braking system) który jest już zupełnym standardem. System ten zapobiega blokowaniu się kół w trakcie gwałtownego hamowania. System bardzo skuteczny, choć od czasu do czasu się psuje. Informuje nas o tym kontrolka na desce rozdzielczej. Polecam szybko udać się do mechanika i wyelimiować usterkę.
- ASR ( z niem. Antriebsschlupfregelung / ang. engine slippage regulation) również popularny system, coraz częściej montowany w podstawowym wyposażeniu seryjnym. Pozwala on na ograniczenie poślizgu na kolach napędowych w trakcie przyspieszania. Więc jak chcesz ruszać „z piskami” to z tym system będzie Ci ciężko ;)
Typowe funkcje zwiększające komfort podróży
- Podgrzewana przednia szyba – to opcja do standardowych jeszcze nie należy, ale z pewnością jest bardzo przydatna w zimie, gdy zależy nam na szybkim rozmrożeniu przedniej szyby. Jeśli zima jest wyjątkowo sroga ta funkcja znacząco ułatwi pozbywanie się z niej zmarzliny. Przy okazji, jak chcecie dowiedzieć się jak dbać o szyby w zimie to już teraz zapraszam do przeczytania tego artykulu
- Podgrzewane fotele z przodu – bardzo przyjemny gadżet w zimie, choć ze względów zdrowotnych nie wolno go nadużywać - zwłaszcza u panów gdyż tworzy ryzyko bezpłodności. W związku z tym są już teorie naukowe poparte badaniami, które są ściśle powiązane właśnie z przyjenością podgrzewania pupy w samochodzie :) Już pół godziny tej przyjemności może szkodzić. Zaleca się, aby panowie korzystali z tego tylko w zimie, gdy auto jest chłodne i najlepiej nie dłużej niż 15 minut
- Podgrzewanie kierownicy – przyjemny gadżet w zimie. Kursantów można tym trochę rozpieszczać, jednak im bliżej egzaminu tym mniej, aby nie byli zaskoczeni, że na egzaminie w zimie kierownica bedzie okrutnie zimna.
- Centralny zamek – ta funkcja nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, za to na pewno zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, gdyż w łatwy sposób można zamknąć wszystkie drzwi i czuć się w nim bezpiecznie. To na wypadek wszelich napastników, złodziei czy innych agresorów.
Podsumowanie
Samochód w obecnych czasach staje się coraz bardziej skomplikowaną maszyną. Im więcej ma opcji tym wydaje się, że mniej z nich korzystamy. Jedni o nich nie wiedzą, drudzy nie potrafią aktywować i twierdzą, że wystarcza im to co jest, bo auto jest po to by jeździło. Producenci zachodzą w głowę jak zaprojektować samochód by użytkownicy nie musieli robić prawie nic. Bez względu na to na ile im się to uda, wszystkich mocno zachęcam by jednak nie pozwolili się aż tak rozpieszczać. Nie pozwólcie automatyzacji w 100% podejmować decyzje za Was. Być może roboty decydują dobrze. To jednak do Was musi należeć ostatnie słowo. Usawiajcie auto pod siebie i róbcie to tak dobrze jak pozwalają Wam na to możliwości pojazdu. Jeśli zamierzasz kupić auto, zwracaj uwagę na możliwości jakie w tym aspekcie pojazd ten będzie mógł Ci zaoferować.
W odrębnym artykule opiszę Wam jeszcze bardziej wyszukane funkcje, które póki co nie są w podstawowych wersjach montowane. W miarę postępu technologii coraz więcej z nich będzie się takim standardem stawała.
Życzę wszystkim bezpiecznych i komfortowych podróży oraz powodzenia na egzaminie :)
Autor artykułu: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Autor zdjęć i grafiki: Marek Kasprzyk | Profil na Facebooku
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków