Jak dobrać najlepsze opony by nie przepłacić?



 Plan artykułu:

 

1. Wprowadzenie.
2. Jak dobrać opony?
    Indeks prędkości?
    Producenci opon
3. Co oznaczaja numerki na oponie?
4. Czy warto kupować opony wielosezonowe?
5. Jak dbać o opony?
6. Kiedy opony nadają się do wymiany?
7. Czy zakup opon używanych/bieżnikowanych to dobry pomysł?
8. Mam łom i trochę smaru. Mogę samodzielnie wymienić opony?
    Ile kosztują dobre opony?
9. Podsumowanie



1. Wprowadzenie 

 

Zweryfikuj najpierw swoją wiedzę na temat opon i ogólnego pojęcia o motoryzacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa na drodze. Jeśli nie masz zielonego pojęcia o tym, jakie „buty założyć” do swojego auta polecamy udać się / zadzwonić do najbliższego mechanika lub małego zakładu wulkanizacyjnego, w którym po odpowiedzi na kilka podstawowych pytań uzyskasz rzetelną informację na temat swoich przyszłych opon. Jest spora szansa, że przy okazji zakupów otrzymasz dodatkowy rabat na ich wymianę.

Gdy jesteś „zielony” w dziedzinie wymiany i doboru opon nie polecam od razu wędrówki do branżowego sklepu w celu pozyskania i poszerzenia wiedzy. Jest duża szansa, że dostaniesz produkt porażający swoją ceną, która nie będzie wprost proporcjonalna do jego jakości czy Twoich wymagań. 

 

2. Jak dobrać opony ?

Jak dobrać opony ?

 

Po pierwsze i najważniejsze wg zaleceń producenta pojazdu. Skorzystaj z książki serwisowej, katalogu, instrukcji technicznej dołączonej do pojazdu. Znajdziesz tam wszystkie potrzebne dane nt. opon idealnie dostosowanych do Twojego pojazdu. W niektórych przypadkach będą podane dokładne modele ogumienia.

Jeśli nie masz możliwości sprawdzenia w katalogu a wszyscy mechanicy/wulkanizatorzy w okolicy wyparowali, możesz spisać dane z tego ogumienia, które aktualnie jest założone lub poszukać danych na ten temat przy wlocie do zbiornika paliwa lub na przedniej belce pojazdu – w niektórych modelach aut producenci przewidzieli miejsce na kilka podstawowych informacji. 

 

3. Co oznaczają numerki na oponie? 

Co oznaczają te numerki na oponie ?


Rozmiar opony. W gruncie rzeczy jest to bardzo proste oznaczenie. Dla przykładu standardowa opona posiada rozmiar: 


195/65R15

195 → Taki jest przekrój Twojej opony (szerokość) w milimetrach mierzony między jej bokami.

65 → Wysokość profilu opony oznaczana w procentach. Aby, poznać jej wysokość w milimetrach należy wyznaczyć 65% ze 195 mm (przekrój naszej opony).

R → Typ budowy opony. Określa konstrukcję radialną. Spotyka się również w tym miejscu (rzadko) oznaczenie D starszego typu o budowie diagonalnej.

15 → Wartość wyrażona w calach (1 cal = 2,54 cm). Jest to rozmiar felgi, na jaki ma wejść opona. Jeśli zatem nie jesteś przekonany co do doboru wielkościowego wystarczy, że zmierzysz oponę lub felgę. Opony zimowe oznaczone są symbolem M+S → „mud + snow” (ang. Błoto + śnieg) 



Indeks prędkości 

Jest to oznaczenie, które mówi o maksymalnej prędkości, z jaką można bezpiecznie poruszać się po drodze. Oczywiście pamiętaj o tym, że niezależnie od wartości indeksu musisz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Poniżej prezentujemy zestawienie tabelaryczne najważniejszych indeksów prędkości. 


Indeks prędkości


Ma on szczególne znaczenie i wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Nie należy schodzić poniżej indeksu Q. 


Producenci opon

 Producenci opon

 

Najbardziej znane marki:

Polskie: DębicaKormoran

Globalne: Continental, Pirelli, GoodYear, Michelin, Dunlop, Barum, Fulda, Firestone, Bridgestone 

 

 

4. Czy warto kupować opony wielosezonowe ?


 

Nie w Polsce. Nasz klimat nie jest jeszcze dostosowany do tego, aby pozwolić sobie na jazdę samochodem w oponach wielosezonowych przy np. -20°C co jak wiemy nie jest żadnym rekordem niskiej temperatury. Z drugiej strony temperatura jezdni w okresie letnim np. +40°C również nie rozpieszcza takich opon. O wiele lepiej sprawdzą się opony wykonane z gumy dostosowanej osobno dla niskich i osobno dla wysokich temperatur. 

Oczywiście zwiększa to koszty (tylko pozornie), ale głównie chodzi o nasze bezpieczeństwo. W końcu opon nie wymieniamy co roku (chyba że nasza praca polega na poruszaniu się samochodem). 

 

5. Jak dbać o opony?

Najlepiej zmieniać je w porę. To najlepsze co możemy zrobić. Istnieją oczywiście środki chemiczne do przedłużenia ich żywotności, ale głównie są to preparaty powierzchniowe, które nie ingerują w strukturę całej opony więc jest to zbędny wydatek.

6. Kiedy opona nadaje się do wymiany?

Kiedy opona nadaje się do wymiany ? 



Każda opona posiada ogranicznik, który określa wartość zużycia TWI. Jest to zgrubienie pomiędzy kolcami bieżnika. Wskaźnik ten odpowiada wysokości 1.6 mm. 

Jeśli zetrzesz bieżnik opony do wartości współczynnika TWI (1.6 mm) – opona nadaje się tylko do utylizacji i wymiany na nową. Proste prawda ?

 

Kiedy opona nadaje się do wymiany ? 


 

7. Czy zakup opon używanych lub bieżnikowanych to dobry pomysł ? 

 

Czy zakup opon używanych lub bieżnikowanych to dobry pomysł ?  


Jeśli tylko spełniają warunki, które opisałem wcześniej i wystarczająco ufasz swojemu sprzedawcy to, czemu nie. Polecane są oczywiście opony fabrycznie nowe prosto od producenta ze względu na trwałość i gwarancję.

 

8. Mam łom i trochę smaru. Mogę samodzielnie wymienić opony?

Mam łom i trochę smaru. Mogę samodzielnie wymienić opony ?


Oczywiście, że nie. Nawet nie próbuj tego robić, bo uszkodzisz opony, które potem nie będą nadawały się do oddania na gwarancję. W najgorszym razie opona może pęknąć w trakcie jazdy np. niemiecką autostradą przy 200 km/h masz gwarantowaną powtórkę z filmu „Matrix Reaktywacja”.

 

Ile zatem kosztują dobre opony ? 

Cena zależy od rozmiaru, jakości i typu.

Porządne opony polskiej produkcji to koszt ok. 200 zł. – polecamy.
Do 300 zł możesz kupić opony klasy średniej.
Za 500 zł lub więcej dostaniesz opony z górnej półki marki Bridgestone, Michelin czy Continental. 

W tym miejscu nie wskażę Wam dokładnie jaki model opon wybrać. Każda solidna firma wyprodukuje wystraczajco dobre opony. W Polsce często na portalach aukcyjnych czy sklepach internetowych spotyka sie opony renomowanych marek i w świetnych cenach. Są to zwykle opony wyprodukowane kilka lat wcześniej które przez cały czas zlegają w magazynach. Guma ma swoją odporność a taki wiek nie jest korzystny. Kupuj opony wyprodukowane maksymalnie dwa lata wcześniej. Jeśli sprzedawca nie podaje w ogłoszeniu roku produkcji, to raczej polecam w to nie wchodzić. Oczywiście, zawsze można spytać, ale jeśli nie pokazano tej informacji od razu to nie rokuje to najlepiej. Właśnie o tym zwykle się nie mówi.

 

9. Podsumowanie

Niezależnie od wszystkiego pamiętaj o tym aby opony na każdej osi Twojego auta były jednakowe a w przypadku pojazdów z napędem 4x4 (tzw. Quattro) wszystkie 4 muszą być takie same.

Monster Truck

 

Pamiętaj również o tym, aby opony były zwrócone w dobrą stronę do jazdy w przód. Mówi o tym kierunek strzałki na oponie (jeśli jest). Występują również opony bezkierunkowe – w takim przypadku możesz pominąć ten punkt. 

Sprawdzanie stanu ciśnienia w oponach i ich dopompowywanie to konieczność dlatego więc warto zaopatrzyć się w małą, elektryczną dwunastowoltową pompkę podpinaną do gniazda zapalniczki. Koszt takiej pompki nie powinien przekroczyć 50-60 zł lub 120-130 zł za dobry sprzęt na lata. 

Jeśli w zimie jest dużo śniegu a Ty mieszkasz akurat w tym regionie kraju w którym jest go najwięcej i utrzymuje się najdłużej zawsze możesz założyć na koła łańcuchy. Polecamy średnią półkę cenową, ale najważniejsze aby dobrane były do rozmiaru opony, felgi i auta.

 

 

Autor wpisu: Mateusz Manaj | Właściciel firmy Codeisland | Pasjonat informatyki i motoryzacji

Grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl 

Wiecej o autorze: link dostepny wkrótce >

Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka

Kontakt: blog@quattro.szkola.pl 

Quattro w Social Media:
Facebook  |  Instagram  |  You Tube  |  Snapchat  |  Twitter  |  Google+ Nowy Sacz  |  Google+ Kraków 

 

Ważne zwroty: dobre opony, dobra cena, dobra jakość, prawo jazdy, kraków, nauka jazdy, szkoła jazdy, nowy sącz 

2017-06-29 13:52:40Quattro Sp. z o.o.

Czy Quattro spełnia oczekiwania kursantów? Ankieta satysfakcji klienta. Wyniki za rok 2016.

8 Luty 2017

Streszczenie: Wprowadzając nową stronę internetową zdecydowaliśmy się na publikowanie aktualnych wyników ankiet satysfakcji klienta Quattro. Z tego co nam wiadomo jesteśmy pierwszą szkołą jazdy w Polsce, która to robi. Nie boimy się Opinie naszych klientów. Wręcz przeciwnie, prosimy o nią, bo chcemy z niej skorzystać. Robimy to już od lat. Nasza ankieta jest stale rozwijana. Teraz przedstawiamy nie tylko wyniki, ale również to jak jest zbudowana. Narażamy się przez to na ekspozycję tajemnic handlowych naszej firmy. W tym przypadku jednak nie mamy nic przeciwko, gdyż służy to rozwojowi branży szkolenia kierowców. Jeśli inne ośrodki szkolenia kierowców z tego skorzystają i wprowadzą podobną ankietę, to w porządku. Nawet nas to ucieszy. Służy ona klientowi, który powinien mieć ...

czytaj dalej

Jak w zimie dbać o szyby w samochodzie by jeździć bezpiecznie?

24 Styczeń 2017

Streszczenie: Dobry kurs na prawo jazdy obfituje w informacje dotyczące samej nauki jazdy ale również prawidłowego dbania o pojazd o różnych porach roku. To właśnie zimą należy szczególnie dbać o pojazd. Zimą najbardziej uciążliwa jest walka z zamarzniętymi szybami. Instruktorzy nauki jazdy o tej porze roku często na przygotowanie pojazdu muszą poświęcić kilkanaście minut. Kursant tego ciężaru nie odczuwa. Jednak po pozytywnie zaliczonym egzaminie państwowym na prawo jazdy w Krakowie, Nowym Sączu czy innych polskich miastach uzyskuje wymarzone prawo jazdy i wsiada do wlasnego auta. Wraz z tym przywilejem przejmuje rownież finkcję dbania o pojazd. Jak najwygodniej i najskuteczniej zatroszczyć się o szyby swojego auta w zimie dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej
Podsumowanie roku 2016 w branży nauka jazdy w polskich szkołach.

Podsumowanie 2016 roku. Jak będzie wyglądała ścieżka do prawa jazdy w 2017?

10 Styczeń 2017

W roku 2013 przez wprowadzane ustawy branżę szkolenia kierowców obrócono do góry nogami. Zmiany w prawie są jednak koniecznością. Nie wszystkie nowe pomysły przyjmują się jednak od razu. Weryfikuje je rzeczywistość. Mamy do czynienia z amatorstwem i bałaganem gdy zawodzi przygotowanie merytoryczne oraz jakość wdrażania tak ważnych ustaw. Z tym temat prawa jazdy łączyć się nie może. W grę wchodzi przecież  nasze bezpieczeństwo. Rok 2016 miał być rokiem zmian, podobnie jak rok 2015. Tych jednak się nie doczekaliśmy. Natomiast wokół tematów: prawo jazdy, nauka jazdyegzamin na prawo jazdyszkoła jazdy jest jak zwykle sporo hałasu. I nie ważne czy chodzi o Kraków czy Nowy Sącz

czytaj dalej

Nie taka zima straszna. Dlaczego warto robić kurs na prawo jazdy na śniegu i lodzie?

16 Grudzień 2016

Kursanci boją się zimy, dlatego kurs nauki jazdy odkładają na wiosnę lub spieszą się by jeszcze jesienią zdobyć upragnione prawo jazdy. Dowiedz się dlaczego nauka jazdy w zimie pozwoli ci raz na zawsze pozbyć się lęku przed warunkami drogowymi typowymi dla tej pory roku. Poznaj wszystkie argumenty przemawiające za tym, że egzamin na prawo jazdy łatwiej zdać właśnie w zimie. Zanim podejdziesz do tematu kursu zapoznaj sie z trzema kwestiami: Prawo jazdy Kraków - zbadaj specyfikę ścieżki do uzyskania tego dokumentu w Krakowie i Nowym Sączu | Nauka jazdy Kraków - poczytaj o tym czym różni się nauka jazdy w dużym i małym mieście | Szkoła jazdy Kraków - zbadaj czym mogą różnić się od siebie szkoły jazdy i czy spełniają wszystkie twoje oczekiwania.

czytaj dalej